پرش به محتوا

نحوه بهینه سازی تصاویر

نحوه بهینه سازی تصاویر

رزولوشن چیست؟

آشنایی با مفهوم رزولوشن در تلویزیون و نمایشگرها و مقایسه رزولوشن و کیفیت تصویر و پیکسل ها و تأثیر رزولوشن بر وضوح تصویر در استانداردها و رزولوشن های مختلف
اگر تا بحال گذرتان به خرید تلویزیون یا مانیتور افتاده باشد یا با تصاویر دیجیتالی سر و کار داشته باشید ، حتماً با اصطلاحاتی از قبیل روزلوشن ، پیکسل و … برخورد کرده اید.
رزولوشن اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل های هر صفحه نمایش به کار می رود. این اصطلاح که بصورت یک جفت عدد زوج بکار برده میشود نشان می دهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. اعدادی از قبیل ۶۴۰ در ۴۸۰  . یا ۱۲۸۰ در ۷۲۰ .
بهینه سازی تصاویر اژینو
بطور مثال رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ به این معنی است که صفحه نمایش دارای ۱۲۸۰ پیکسل در عرض و ۷۲۰ پیکسل در ارتفاع صفحه نمایش دارد.
همیشه بخاطر داشته باشید در بیان رزولوشن ، عدد اول نشاندهنده تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ی ردیف پیکسل ها ( یعنی عرض و ارتفاع تصویر) است. روش محاسبه تعداد پیکسل ها در یک صفحه نمایش ،  از ضرب دو عدد فوق بدست می آید. بدیهی است هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد ، صفحه نمایش کیفیت بالاتری خواهد داشت و قادر است تصاویر واضح تری را ارائه دهد.
پس می توان اینطور بیان کرد که هر صفحه نمایش مانند تلویزیون های پلاسما ، LCD ، LED دارای تعداد ثابتی پیکسل هستند که توانایی نمایش تصویر با کیفیت را فراهم می کنند. یکی دیگر از پارامترهای موثر بر وضوح تصویر ، کنتراست می باشد و آن عبارت است که فاصله ی بین روشن ترین سفید و تاریکترین سیاه در صفحه نمایش. هرچه کنتراست بالاتر باشد ، صفحه نمایش قادر خواهد بود رنگها و سایه ها را دقیق تر نمایش دهد. عکس زیر نشان می دهد که یک تصویر در رزولوش های متفاوت چگونه به نمایش در می آید.
در واقع تمامی تصاویر در صفحه نمایش ها ، مجموعه ی بیشماری از نقاط رنگی است که کنار یکدیگر قرار گرفته اند و چشم ما آنها را بصورت پیوسته و یک تصویر کامل می بیند.
برای بیان رزولوشن ، روش دیگری نیز وجود دارد . در این روش تمامی پیکسل ها را با یک عدد کلی نشان می دهیم که آنرا با مگاپیکسل می شناسیم. مثلا در مورد رزولوشن ۱۰۲۴*۱۲۸۰ ، می توان از عبارت ۱.۳ مگاپیکسل هم استفاده کرد زیرا ضرب این دو عدد ، چیزی در حدود ۱,۳۰۰,۰۰۰ پیکسل است.
همانطور که گفته شد تعداد پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش رابطه ی مستقیمی با وضوح تصویر دارد. وضوح تصویر عبارتی است که برای بیان کیفیت تصویر استفاده می شود بنابراین با توضیح فوق می توان گفت وضوح تصویر بالاتر در رزولوشن های بالاتر ممکن است. گفتنی است که وضوح تصویر بالا فقط به رزولوشن مربوط نیست ولی معمولا در نمایشگرهایی که رزولوشن بالا دارند ، به دلیل تکنولوژی ساخت بالاتر ، پارامترهای دیگری نظیر کنتراست و کیفیت مواد بکار رفته در پیکسل ها بهتر خواهد بود که مجموع این پارامترها بر وضوح تصویر تأثیر می گذارد.
برای بیان وضوح تصویر واحدهای مختلفی داریم از جمله ppi   و  dpi
Dpi = Dot per Inch  یعنی تعداد نقاط در هر اینچ مربع
PPi = Pixel per Inch  یعنی تعداد پیکسل در هر اینچ مربع
به عبارتی یک تصویر با وضوح ۷۲ppi دارای ۵۱۸۴ پیکسل است.
در ادامه چند فرمت استاندارد تصویر به همراه قابلیت وضوح نمایش شان آورده شده است.
استاندارد VGA (Video Graphics Array) :  قادر به نمایش تصویری با وضوح ۶۴۰*۴۸۰ پیکسل
استاندارد SVGA (Super VGA)  :  قادر به نمایش تصویری با وضوح ۸۰۰*۶۰۰ پیکسل
استاندارد XGA (Extended Graphic Array) :  قادر به نمایش تصویری با وضوح ۱۰۲۴*۷۶۸ پیکسل
WXGA (Wide XGA)  :    قادر به نمایش تصویری با وضوح ۱۳۶۵*۷۶۸ پیکسل
استاندار :  UXGA (Ultra Extended Graphic Array) قادر به نمایش تصویری با وضوح۱۶۰۰*۱۲۰۰ پیکسل
امروزه تلویزیون ها قابلیت نمایش تصویری با روزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل یا ۲k وحتی ۴k  را دارند.
بهینه سازی تصاویر اژینو

یک مثال از عکس های موجود در سایت

بسیار عالی،حال برای مثال به سراغ یکی از عکس های موجود در سایت می رویم .عکس ارائه شده را مشاهده بفرمایید:
سایز اصلی این تصویر که توسط دوربین های تخصصی گرفته شده برابر با ۶/۷۰۶ کیلو بایت یا  ۶/۳۹ مگابایت(با رزولوشن ۳۵۰۴*۲۳۳۶) می باشد.
برای مثال صفحه موجود در سایت برای عکس های همان پروژه با آدرسکابینت و دکوراسیون تمام چوبدر صورت استفاده از عکس های اصلی به حجم ۵۳/۵ مگابایت می رسید در صورتی که با انجام ویرایش هایی این حجم به ۷۵۰ کیلوبایت کاهش پیدا کرده است. این امر به معنی کاهش حجم ۷۳ برابری عکس ها(به همراه افت کیفیت و  افت قابلیت بزرگنمایی) می باشد.
 دلیل انجام این خدمت توسط اژینو توجه به پهنای باند اینترنت و حجم مصرفی عزیزان(با توجه به تعداد بسیار زیاد نمونه محصولات موجود در سایت) و همچنین جلوگیری بعضی افراد سودجو از مستندات اژینو بوده است.
لذا در صورت درخواست عزیزان عکس های اصلی با بالاترین کیفیت موجود و بدون هیچ گونه واترمارکی( مانند لوگوی اژینو ) خدمت دوستان ارائه می گردد.

در صورت درخواست عزیزان عکس های اصلی با بالاترین کیفیت موجود و بدون هیچ گونه واترمارکی( مانند لوگوی اژینو ) خدمت دوستان ارائه می گردد.

پروژه کابینت